sprzedaz Sprzedaż: +48 888 76 44 66
sprzedaz Serwis: +48 697 77 87 80
sprzedaz Części: +48 787 08 80 34
sprzedaz Wólka Lesiewska 42, 96-230 Biała Rawska, woj. łódzkie
logo
logo Autoryzowany dealer i serwis Massey Ferguson
logo

Massey Ferguson - Historia marki

Zakład produkcyjny stylizowany na pole golfowe, burzliwa współpraca z Henrym Fordem i Polak, który miał swój wkład w rozwój amerykańsko-kanadyjskiej marki. Co jeszcze skrywa historia Massey Ferguson?

Bez wątpienia jednym z najbardziej odważnych i rewolucyjnych pomysłów w historii produkcji maszyn rolniczych była koncepcja trzypunktowego systemu zawieszenia narzędzi sterowanego siłownikiem hydraulicznym. Koncepcja została stworzona przez jednego z założycieli marki Massey Ferguson - Harry’ego Fergusona.

Początkowo Ferguson zajmował się produkcją ciągników rolniczych we współpracy z marką David Brown. Po pewnym czasie postanowił zerwać dotychczasową współpracę i zwrócił się w stronę największego w tamtych czasach producenta ciągników rolniczych i równocześnie jednego z największych wizjonerów branży motoryzacyjnej - Henry’ego Forda.

Już od 1939 roku wszystkie ciągniki rolnicze produkowane przez fabryki Forda były wyposażone w trzypunktowy układ zawieszenia narzędzi według pierwotnego pomysłu Fergusona. Plany ekspansji rynku maszyn rolniczych były jednak dużo większe i wychodziły daleko poza granice Ameryki Północnej.

Równorzędnie do współpracy z Fordem w USA, Ferguson nawiązał kontakty handlowe w Europie, dokładniej w Wielkiej Brytanii. Standard Motor Company to firma, która w trakcie wojny zajmowała się produkcją ciężkich samochodów dla armii. Po wojnie marka borykała się z brakiem zamówień i problemami finansowymi. Ostatecznie właściciele stanęli przed wyborem: mogli albo spróbować zmienić profil produkcji po to, aby przystosować się do nowych czasów i potrzeb klientów, albo firmie groziło bankructwo i upadłość.

Co ciekawe, podobno Standard Motor Company przetrwało w trakcie wojny liczne naloty niemieckich bombowców na Wielką Brytanię dzięki nietypowemu kamuflażowi. Zakłady produkcyjne były celowo stylizowane w ten sposób, aby z lotu ptaka przypominały z góry pole golfowe. Zresztą akcenty militarystyczne były obecne również w późniejszej historii marki Massey Ferguson - wiele modeli ciągników rolniczych tej firmy miało typowo wojskowe, zielono-brązowe barwy.

Zmiana frontu dopiero po wojnie

Współpraca z amerykańskim potentatem branży motoryzacyjnej była dla Fergusona intensywna, lecz krótka. Po zaledwie kilku latach partnerstwa, w 1947 roku pomiędzy przedsiębiorcami doszło do dużego konfliktu, a kwestia wykorzystywania w silnikach Forda trzypunktowego systemu zawieszenia narzędzi według pomysłu Fergusona, znalazła swój finał w sądzie.

Ojciec-założyciel późniejszego koncernu Massey Ferguson widział dalszy potencjał na rozwój firmy we współpracy z Brytyjczykami. Standard Motor Company zapewniało silnik benzynowy, czterocylindrowy o pojemności 2088 cm3 i mocy 23,9 KM, Ferguson wsparł proces produkcyjny swoimi pomysłami, wiedzą i doświadczeniem. Efektem tych wspólnych prac było później powstanie legendarnego modelu T20, w którego produkcję był nawet zaangażowany Polak Aleksander Sieńkowski - pilot myśliwski z 7 Eskadry Lotniczej, która zasłużyła się w wojnie polsko – rosyjskiej z 1920 roku. Po wojnie Fergusonowi zależało na stworzeniu ciągnika, który mógłby stać się konkurencją dla bardzo wówczas popularnego Forda 9N.

Czas wielkich zmian

Praca szła dobrze. Zaraz po zakończeniu II Wojny Światowej, bo zaledwie 1946 roku firma Standard Motor Company rozpoczęła w Wielkiej Brytanii produkcję ciągników rolniczych pod marką “Ferguson”, a 6 lipca pierwszy ciągnik rolniczy Ferguson TE 25 opuścił fabrykę w Coventry. Ekspansja nabierała rozpędu, Ferguson wciąż spoglądał z nadzieją na Stany Zjednoczone i zazdrościł Fordowi rozmachu w produkcji. Dwa lata po rozpoczęciu produkcji w Wielkiej Brytanii marka Ferguson otworzyła swoją pierwszą amerykańską fabrykę w mieście będącym wówczas perłą w koronie amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego - Detroit.

Lata 50. XX wieku to był dla marki Ferguson bardzo intensywny czas pełen zmian. W 1953 roku nastąpiło połączenie firm Massey-Harris z firmą Harry'ego Fergusona, w wyniku czego powstało przedsiębiorstwo Massey-Harris-Ferguson Limited. W ciągu kilku lat po fuzji obu przedsiębiorstw nadal produkowano ciągniki zarówno pod marką "Ferguson" jak i "Massey-Harris". W 1955 roku licencję na produkcję ciągników rolniczych sprzedano jugosłowiańskiej firmie IMT.

Massey-Ferguson jest oficjalną nazwą przedsiębiorstwa od 1958 roku. W tym samym roku marka zaprezentowała swoje pierwsze logo, którym były trzy czerwone trójkąty stykające się wierzchołkami. Charakterystyczne trójkąty są do dziś używane przez firmę w swoim logo.

Ekspansja na rynki zagraniczne

W 1959 roku firma Massey-Ferguson przejęła kolejną brytyjską firmę - była to marka Perkins produkującą silniki wysokoprężne. Rok później w posiadaniu Massey Ferguson znalazła się kolejna firma produkująca ciągniki rolnicze, tym razem była to włoska marka Landini. 22 listopada 1961 roku w Beauvais we Francji otwarto nową fabrykę, a jej pierwszym ‘dzieckiem’ był model MF 825 o mocy 25 KM. O międzynarodowym sukcesie marki było głośno nawet w Polsce. W 1974 roku polski producent ciągników rolniczych, Zakłady Mechaniczne Ursus, kupił od Massey-Ferguson licencję na produkcję ciągników z serii 200 i 500.

Trzy lata później, w 1977 roku podpisano natomiast umowę o produkcji kompaktowych ciągników rolniczych między Massey Ferguson a japońską firmą Toyosha Company z Osaki. W 1981 r. została otwarta fabryka w Canoas w Brazylii. Niewiele później, czyli w 1982 roku zamknięto historyczną fabrykę w Detroit.

Maszyny rolnicze Massey Ferguson współcześnie

Rok 1984 to z kolei podpisanie umowy na produkcję kombajnów zbożowych z duńską marką Dronningborg Maskinfabrik. W 1989 roku znów mamy polski akcent w postaci marki Ursus. Firma podpisała wówczas z Massey-Ferguson umowę licencyjną na produkcję 34-konnego ciągnika rolniczego model MF 231.

Połowa lat 90. XX wieku przyniosła kolejne wielkie zmiany. W 1994 roku przy współpracy Massey-Ferguson i Renault Agriculture powstaje spółka joint venture GIMA zajmująca się produkcją układów napędowych do ciągników rolniczych zarówno Fergusona, jak i Renault. Również w tym samym roku właścicielem firmy Masey-Ferguson staje się amerykańskie konsorcjum AGCO, które jest nim do dzisiaj.

Rok 2002 to moment, w którym z taśmy produkcyjnej w Coventry po raz ostatni schodzi ciągnik rolniczy Massey-Ferguson. W 2003 roku ostatecznie zamknięto całkowicie fabrykę, która wypuściła na świat ponad 33 tysiące ciągników rolniczych. Marka Massey Ferguson niewątpliwie miała swój spory wkład w rozwój przemysłu rolniczego na całym świecie.